Nakkesmerter defineres som smerter eller ubehag lokaliseret i området fra øverste del af skulderpartiet og til undersiden af kraniekanten.

Nakkesmerter

Det er meget almindeligt at have nakkesmerter. Undersøgelser har vist, at en ud af ti voksne danskere oplever smerter i nakke-/skulderområdet på en almindelig dag. I løbet af et helt liv vil ca. halvdelen opleve at have smerter i nakke-/skulderområdet.

Hos de fleste påvirker nakkesmerterne ikke deres daglige aktiviteter, men hver femte person med nakkesmerter vælger at søge behandling og cirka hver ottende patient, som går til kiropraktor, angiver nakken som det væsentligste problem.

Hvordan føles nakkesmerter?

Der er mange forskellige ord, der kan bruges til at beskrive smerter i nakken. De ord, der typisk anvendes, er: jagende, brændende, murrende, stikkende eller en sovende fornemmelse.

Overordnet kan man føle, at nakken gør ondt, og den kan føles stiv eller spændt. Smerterne kan opleves generelt i hele nakken eller i et mere afgrænset område. Smerterne kan stråle ud i skuldrene, i armene og i hænderne. De kan også stråle op i hovedet, ned mellem skulderbladene eller foran på brystkassen. Nakkemusklerne kan føles spændte og ømme. I tillæg kan man opleve hovedpine, kvalme og svimmelhed.

Årsager

Smerter i nakken kan komme fra forskellige strukturer såsom muskler, led eller bruskskiverne mellem nakkehvirvlerne (de skiver, der kaldes diskus) og ofte kan det være umuligt at finde frem til præcist, hvor smerterne kommer fra. Den mest sandsynlige forklaring er, at det nok er en mere kompliceret proces, hvor mange af de ovennævnte strukturer kan være involveret. Generelt er smerterne dog ikke et udtryk for, at det er noget livsfarligt.

En beskrivelse af, hvordan smerterne føles er imidlertid ikke altid nok til at forklare, hvorfor man har ondt. Først når man er blevet undersøgt, kan kiropraktoren komme med et reelt bud på, hvor smerterne kommer fra. I den overvejende del af tilfældene kan der ikke stilles en fuldstændig præcis diagnose, og smerterne/symptomerne kaldes funktionsbetingede, uspecifikke eller mekaniske. Betegnelser som ”hold i nakken”, ”muskelspændinger”, ”muskulær instabilitet”,”ledlåsning” og ”facetsyndrom” hører til i denne gruppe, der betegnes som nakkesmerter, der opstår akut. I de resterende tilfælde kan der være tale om fx gigt, diskusprolaps og knogleskørhed (osteoporose), disse går under betegnelsen nakkesmerter, der er langvarige/tilbagevendende, læs mere om dem ved tryk på linket nedenfor.

Video:

I samarbejde med www.kiropraktorguide.dk en del af www.danskkiropraktorforening.dk