I Danmark tager flere og flere forældre deres spædbørn til tjek hos kiropraktoren.

Aktuelt viser statistikker at hver 5. spædbarn i Danmark bliver set hos en kiropraktor.

Du kan måske undre dig over, at et spædbarn kan have funktionsforstyrrelser eller fejlstillinger i sin rygsøjle, men pladsen i livmoderen i den sidste del af graviditeten er så trang, at der kan opstå skæve belastninger på det ufødte barns led. Den lille baby nakke kan normalt godt tåle de store belastninger den udsættes for ved en fødsel. Men udsættes nakken for et uhensigtsmæssigt træk eller vrid som ved kejsersnit, fødsel med sugekop eller tang, fødsel med ansigtet først, fødselsvægt over 4 kg, en meget hurtig eller lang fødsel eller ved en vanskelig skulderforløsning, hvor barnet kan udsættes for manuelt træk, kan der opstå funktionsforstyrrelser/ fejlstillinger i den øvre nakke. Derfor undersøger vi grundigt og henviser i tvivlstilfælde til egen læge eller sundhedsplejerske.

Behandlingen for spædbarnet er smertefrit !

faktisk slapper langt de fleste spædbørn af og nyder at blive behandlet. Alle spædbørn er forskellige og ikke to forløb er ens. Nogle problemer kan løses med bare én behandling, mens andre, som f.eks. affladet baghoved kræver et længere forløb.

Listen nedenfor er ting du skal være opmærksom på hos dit spædbarn og ofte er typiske tegn på fejlstilling eller dysfunktion af nakke eller ryg:

• Utrøstelig, græder ofte/koliksymptomer
  • Forstyrret søvn
  • Drejer altid hovedet til samme side eller skæv stilling af hovedet
  • Suttebesvær
  • Savle/gylpe problematikker
  • Ligger i C-form
  • Træg mave/symptomer på forstoppelse
  • Favoritbryst ved amning
  • Skævhed i kraniet
  • Urolige og utilfredse spædbørn
  • Ligger meget med hoved bagover i en ”flitsbue”