Kiropraktik forebygger genindlæggelser – og sparer penge

Mindst 30.000 danskere bliver hvert år indlagt med ondt i brystet. Hver femte patient, hvor smerterne ikke stammer fra hjertet, bliver genindlagt – men ofte er løsningen på deres smerter tættere på end de tror.

Brystsmerter er en af de hyppigste årsager til, at danskere henvender sig til sundhedsvæsnet, og en kilde til stor bekymring hos de fleste, der oplever disse episoder.

En blodprop i hjertet mistænkes som oftest som årsag til smerterne, men heldigvis er de fleste episoder forårsaget af andre og ufarlige årsager, herunder muskler og led i ryggen, nakken og brystkassen.

Ny forskning fra  Klinisk Biomekanik på SDU og Nordisk Institut for Kiropraktik viser, at mange patienter ville kunne undgå genindlæggelser på hospitalet, hvis de blev henvist til en kiropraktor.

Det betaler sig i længden

– Resultaterne viser, at kiropraktisk behandling er mere omkostningseffektivt end blot information. Selvom det koster mere at tilbyde et forløb hos en kiropraktor, bliver omkostningerne opvejet af færre genindlæggelser og kontakter til hospitalsvæsenet efterfølgende, fortæller Mette Jensen Stochkendahl, seniorforsker og kiropraktor, SDU.

Hun står bag projektet,  inkluderede 115 voksne patienter med brystsmerter, der stammer fra muskler og led, og som havde været indlagt på en hjerteafdeling.

Halvdelen af dem blev efter lodtrækning tilbudt behandling hos en kiropraktor, mens den anden halvdel fik den sædvanlige information om årsagen og det typiske forløb af smerter.

16.000 kroner sparet pr patient

Patienternes kontakt med sundhedsvæsenet blev herefter fulgt i et år, herunder antallet af henvendelser til bl.a. praktiserende læger, sygehuse og forbrug af receptpligtig medicin, samt deres selv-vurderede livskvalitet.

– I alt viste projektet en besparelse på ca. 16.000 kr. i gennemsnit for hver patient i løbet af bare 12 måneder. Hvis vi tilbød kiropraktorbehandling til alle disse patienter, vil der være tale om en betydelig besparelse samtidig med, at patienterne får det bedre, siger Mette Jensen Stochkendahl og fortsætter:

– Forskningen viser, at vi kan forebygge genindlæggelser – spare penge – og mindske smerterne, ved at have et relevant tilbud i primærsektoren til disse patienter, siger Mette Jensen Stochkendahl.

Mød forskeren

Seniorforsker i klinisk biomekanik og hovedforfatter på studiet, der er publiceret i tidsskiftet Open Heart

METTE JENSEN STOCHKENDAHL

artiklen findes på : http://www.sdu.dk