DER KAN VÆRE POSITIVE BIVIRKNINGER ved behandlinger af
? nakke,
? ryg og
? muskler i det hele taget. Også på børn.

Her er en lille god historie om de yngste patienter vi har:
Læs blot, hvad Jette har skrevet til os:

“Vilhelm kom til kiropraktor, fordi han havde været til gymnastik og var faldet ned af en ribbe og landet direkte på foden, han klagede over at det gjorde ondt i foden efterfølgende, og også i nakken, så jeg synes lige han skulle have et tjek. ?
Vilhelm synes behandlingen var sjov, han lå og grinte imens, og Hans Kristian var rigtig go til at lave sjov med ham, og lave behandlingen så Vilhelm kunne være med.
Han har ikke nævnt noget bagefter, bare været lidt træt og sovet en go lang nat efter behandling. Og jo han har spurgt om han må komme til behandling igen fordi det var så hyggeligt?
Jette, mor
Her en lille video fra behandlingsdagen hos Kiropraktor Lystrup

Børn i alle aldre kan komme til kiropraktor og blive undersøgt og behandlet.

Hyppigste symptomer hos børn i skolealderen med forkert bevægelse i bevægeapparatet:

• Forsinket grov- og finmotorisk udvikling
  • Dårlig koordination og balance: bliver let rundtosset, svimmel el. køresyg
  • Klager over smerter, ømhed, træthed i ryg og/eller nakke
  • Asymmetri: skæv ryg og/eller hovedstilling
  • Mellemørebetændelse/væske i mellemøret
  • Diffus hovedpine, tung i hovedet
  • Mave/tarmforstyrrelser
  • Skæv fodstilling/indad- el. udadroterede ben
  • Øget lændesvej
  • Skrive-, sprog- og læsevanskeligheder
  • Koncentrationsbesvær
  • Søvnforstyrrelser
  • Sengevædere

Det er vigtigt at pointere, at vi som kiropraktorer er opmærksomme på, at der kan være andre årsager til symptomerne beskrevet i de ovenstående lister, derfor laver vi altid en grundig undersøgelse og ved tvivlstilfælde drager vi fordel af tværfagligt samarbejde mellem læge, sundhedsplejerske og kiropraktor.

Behandling af børn

Helbredelse er altid bedre en kompensation. Har man mistanke om at ens barn har en forkert bevægelse i bevægeapparatet, er det en god ide at opsøge en kiropraktor med erfaring i børnebehandling. Denne vil lave en fyldestgørende journal sammen med forældrene, undersøge barnet grundigt igennem og komme frem til en diagnose.

Vurderer kiropraktoren at problemet ligger inden for kiropraktorens regi, vil denne påbegynde behandling bestående af meget lette mobiliserende tryk til at genoprette ledfunktionen i såvel rygsøjlen som arme og ben. Behandlingen er meget skånsom for barnet og ikke mindst for forældrene.

Efter endt behandling vil kiropraktoren opsummere fund ved undersøgelse, give forbyggende vejledning samt fortælle om behovet for evt. yderligere behandlinger.

Der er ikke registreret alvorlige bivirkninger efter denne type behandling på spædbørn eller større børn. Reaktioner som evt. kan observeres efter manuelbehandling er øget træthed og en større sult/tørst lige efter behandlingen.

Som ved voksne, kan symptomerne forstærkes kortvarigt. Kroppen skal lige vænne sig til den nye bevægefrihed og musklerne kan tage lidt tid at reagere på dette.

Vigtige milepæle for børn

Milepæle hvor det kan være en god idé at opsøge kiropraktor:

• Lige efter fødslen
  • Når barnet begynder at vende sig
  • Når barnet begynder at kravle
  • Når barnet kan sidde
  • Når barnet begynder at gå