Når det kommer til muskler og led, så er danskerne bedst tjent med et stærkt samarbejde mellem de praktiserende læger og kiropraktorer. Det mener Dansk Kiropraktor Forening. Forkser og professor på SDU, Han Hartvigsen, bakker op om budskabet.

– Næsten 900.000 danskere siger at de har betydende smerter og funktionsnedsættelse i ryggen. Og danskere, der har ondt i ryggen, de går til lægenfem gange så ofte som danskere, der ikke har ondt i ryggen, siger Jan Hartvigsen, kiropraktor og professor på Institut For Klinisk Biomekanik på SDU.

I Dansk Kiropraktor Forening er man nemlig ærgerlig over at patienter med smerter i muskler og led ofte cykler rundt i sundhedssystemet uden at blive tilbundsgående undersøgt eller tilbudt den rette behandling. Og der er professor Jan Hartvigsen helt enig.

– Sundhedssystemet i dag er indrettet sådan, så det er let at vælge de forkerte behandlinger.Det er gratis at gå til lægen og få udskrevet stærk smertestillende medicin. Det er gratis at blive henvist til en scanning. Det er de ting man ikke anbefaler for patienterne. De ting man så anbefaler – de er til gengæld vanskeligere for lægen og patienten at vælge, fordi det kræver en indsats, både af patienten selv og så er der en stor egenbetaling for det, siger Jan Hartvigsen og fortsætter

– Vi er nødt til at gøre mindre af det, der ikke er anbefalet, som vi ved ikke virker og så flytte de ressourcer over til det, der virker. Vi har behov for beslutningstagere i sundhedsvæsenet – det kan være embedsmænd og politikere – går sammen med de fagpersoner, der har med rygpatienterne at gøre, slutter forskeren.