Hælspore er en skade på svang-senen.

Symptomer på hælspore er bl.a. en stikkende ofte ret skarp smerte lokaliseret til undersiden af hælen.
Hælspore er en skade på det store sene spejl der udspringer fra hælen og breder sig vifteformet ud under fodbuen og frem mod tæernes grundled. På latin hedder den aponerosis plantaris, og på dansk kaldes den svang-senen. Selve hælsporen er en kalkaflejring i senen der udvikles over længere tid. I et forsøg på at reparere gentagne småskader i senen begynder kroppen at aflejre kalk i området hvor senen hæfter sig til hælbenet og med tiden kommer det til at ligne et lille næb eller et horn på hælen.

kiropraktor-lystrup-haelspore-photo

Hvad er symptomerne på hælspore?

• En stikkende ofte ret skarp smerte lokaliseret til undersiden af hælen
  • Den provokeres ved belastning og er specielt følsom om morgenen, ved gang på hårdt underlag, og efter lang tids gang
  • Smerterne kan være så voldsomme at de forhindrer almindelig gang

Behandlings muligheder

ESWT ekstrakorporale chokbølger er et relativt nyt, men meget lovende behandlingstilbud.

Tyske læger angiver at 80 % af de hælspore de behandler, bliver symptomfrie efter tre til seks behandlinger.

Hvad kan man gøre?

Nedkøl området med is hver aften for at dæmpe inflammationen og stimulere blodcirkulationen lokalt. Da skaden både sidder i et område hvor blodcirkulationen ikke er særlig kraftig og i senevæv der er relativt blodfattigt, er det vigtigt at stimulere meget.

For at undgå forfrysningsskader, så nedkøl ikke mere end 20 min ad gangen og aldrig direkte på huden. I den akutte fase kan hælen aflastes med et blødt hæleindlæg, eller et indlæg hvor der er lavet et hul lige under hælsporen, således at man undgår at træde direkte ned på den.
Kiropraktor kan hjælpe med en tapening der aflaster svangsenen. Det kan være nødvendigt at få lavet et svangstøtte for at aflaste svangsenen, specielt hvis du løber meget.